Poznejte partnery veletrhu zblízka a navštivte jejich stánek
V brožuře, kterou dostaneš při vstupu na JobChallenge, budou barevně označeni partneři veletrhu. Zastav se za nimi a zjisti zajímavé pracovní nabídky.
Pracovní pohovor může být stresující, ale existuje spoustu možností, jak se na něj připravit a zvýšit tak své šance na úspěch. Nebo alespoň odejít s dobrým pocitem, že jste pro to udělali maximum. Pozvání na něj znamená, že oslovil váš životopis a prošli jste i telefonickým pscreeningem. Zaměstnavatel tedy už má nějakou představu o tom, co umíte, a chce se s vámi potkat. Pohovor je totiž hlavně možností poznat, jestli do týmu zapadnete nejen dovednostmi, ale i osobnostně. Toto platí oboustranně – je příležitostí pro vás ověřit si, jestli byste v takovém prostředí a kolektivu chtěli pracovat.
Z webových stránek, sociálních sítí či například mediálních článků můžete zjistit spoustu informací: co si na pohovor obléct, jak vypadá pracovní prostředí a jaká je firemní kultura. Zároveň se tak můžete připravit na možné dotazy náborářů a zapsat se do jejich paměti jako zájemce, který o nich už něco ví, nebo si alespoň dal tu práci zjistit něco navíc. O firmě vám mohou prozradit hodně i fóra jako Atmoskop nebo Glassdoor, kde zaměstnanci anonymně hodnotí své zaměstnavatele.
💡 Skvělou příležitostí jsou také různé akce se zaměstnavateli a pracovní veletrhy, kde si můžete s personalisty nezávazně promluvit. Jednak vám mohou přidat plusové body na pohovoru, jednak nakouknete, jak by to ve firmě mohlo probíhat.
Před pohovorem je dobré ujasnit si své představy a také vymezit si své deal breakery. To mohou být požadavky na pracovní dobu, online dostupnost, finanční ohodnocení i firemní kulturu (například míra formality na pracovišti nebo velikost týmů či pracovních skupin. Zdravá představa je důležitá, protože její nenaplnění může vést ke zklamání, trápení a případně i brzkému odchodu z práce. Naopak jasná a transparentní představa pomůže tomu, že si vyberete takového zaměstnavatele, který vám sedne. A zaměstnavatel zase někoho, kdo mu zapadne do týmu nebo kultury.
Je také dobré přemýšlet o tom, na jak dlouho své angažmá v dané práci vidíte. S tím souvisí možnosti kariérního nebo finančního růstu a dalšího vzdělávání. Tady vyvstává také otázka, co to kariérní růst znamená. Někoho může táhnout práce s lidmi a růst znamená směřování do manažerských pozic. Pro jiného to může být prohlubování odbornosti a specializace. Je proto dobré si u zaměstnavatele zjistit, co nabízí, na základě toho, co chcete a plánujete.
Pohovor je hodně individuální disciplína a různí lidé přistupují k vedení pohovoru různými způsoby. Přesto jsou otázky, které zaznívají často a mohou vám průběh pohovoru usnadnit, nebo alespoň zmírnit nervozitu:
Vyjadřujte se tak, aby bylo jasné, co chcete sdělit. Pokud není řečeno jinak, je vhodné své odpovědi rozvíjet, nespokojit se pouze s ano nebo ne, a případně se rovnou během pohovoru doptávat. Je to zkrátka konverzace, kde má každá ze stran za úkol zjistit, co potřebuje, a nikdo nemá navrch.
💡 Nezapomeňte si připravit svůj elevator pitch (krátké představení sebe sama), kterým pohovor často začíná.
Častým zdrojem nervozity je u pohovoru to, že jej lidé vnímají jako zkoušku. Tak to ale není, u pohovoru není zkoušející a zkoušený. Samozřejmě u technických nebo například seniornějších pozic je třeba své dovednosti prokázat, ale to je většinou součástí dalších výběrových metod (např. testování, case studies apod.). Pohovor jako takový není jednostrannou záležitostí. Je možností pro vás ověřit si, zda chcete ve firmě pracovat a za jakých podmínek.
Vztah zájemce a zaměstnavatele je rovnocenný. Každá ze stran má svou cenu a svou představu. Cílem je hlavně zjistit, zda jsou cíle a představy kompatibilní.
Pohovor začíná už momentem, kdy dorazíte. Přijďte včas a ideálně s mírným předstihem. Může se stát, že budete místo pohovoru chvilku hledat a je velmi nepříjemné, když dorazíte na pohovor zadýchaní a na poslední chvíli. Na nervozitě vám to neubere a plusové body u personalistů nepřidá.
Během pohovoru je pak základem chovat se přirozeně. Tím o vás získá zaměstnavatel férovou informaci a vy získáte realistickou odezvu na své chování. To je cenné, protože pokud práci dostanete, asi se nebudete chtít přetvařovat.
Dejte si pozor i na neverbální komunikaci – snažte se sedět vzpřímeně a nehrajte si s prsty.
💡 Může se to zdát jako samozřejmost, ale odpovídejte upřímně. Do vylepšování se můžete snadno zamotat. Nebojte se konstruktivně přiznat své slabé stránky, ale zároveň vypíchnout ty silné. Zaměstnavatel by měl vědět, jakým způsobem umíte a chcete pracovat nebo kde se potřebujete rozvíjet.
„A kolik byste si představoval/a?“ je otázka, která se jeví nebezpečně. Nemusí být, pokud jste na ni připraveni. Často ale otevírá otázku jinou: jak vyčíslit svou hodnotu?
Začít můžete u faktorů, jako jsou:
Otázky se mohou pro každého trochu lišit a pro někoho mohou být relevantní jiné. Otázka potřeby a požadavku na vlastní spokojenost je ale důležitá. Často se stává, že člověk ustoupí hodně pod svou představu jen proto, aby zvýšil pravděpodobnost přijetí. To je ale často chyba. Že se tím zvýší pravděpodobnost přijetí je nejisté, a pokud vás vezmou, může být finanční podhodnocení zdrojem nespokojenosti. Nespoléhejte ani na to, že vám zaměstnavatel nabídne víc, než si řeknete.
Když tedy na otázku peněz přijde řeč, je dobré mít svou představu připravenou. Zvážit své náklady a potřeby, zvážit to, kolik chci, abych mohl spokojeně fungovat, pracovat, žít. Zvážit situaci na trhu a vytvořit realistický a argumenty podpořený požadavek.
Pokud se v otázce peněz nedomluvíte, může to být dobře, protože by výrazný ústupek na jedné nebo druhé straně mohl budoucí spolupráci zkomplikovat.
Na konci pohovoru často přichází prostor pro vaše dotazy. A to je další chvíle, kdy se znalosti o firmě mohou hodit. Zeptat se na nějaký detail z pracovního prostředí zaměstnavatele nabízí další prostor, jak zaujmout. Hlavně ale v této části máte možnost lépe poznat zaměstnavatele a práci:
Navíc se aktuálně na trhu práce pohybuje poměrně málo uchazečů a zaměstnavatelé to ví. Nakonec i míra nezaměstnanosti je malá. Taková situace skýtá příležitost širokého výběru ideálního pracoviště. Byla by proto škoda výběrového procesu nevyužít a neprozkoumat trh co nejvíce nebo neptat se různých zaměstnavatelů na to, co vás zajímá.
💡 Dobrou příležitostí vedle pohovorů jsou i pracovní veletrhy, kde jsou desítky zaměstnavatelů na jenom místě. Pro studenty a absolventy například každoročně pořádáme Veletrh JobChallenge, letos 10. listopadu s 50 zaměstnavateli v Domě umění města Brna.
V brožuře, kterou dostaneš při vstupu na JobChallenge, budou barevně označeni partneři veletrhu. Zastav se za nimi a zjisti zajímavé pracovní nabídky.